ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سعید لیلاز ، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران:
دولت سیزدهم با انضباط مالی، رشد نقدینگی را کنترل و تورم را کاهشی کرد
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: دولت سیزدهم با انضباط مالی که داشته، توانسته است رشد نقدینگی را کنترل و تورم را کاهشی کند، با این حال بی انضباطی مالی همچنان ادامه دارد و موتور رشد نقدینگی به سمت فساد شبکه بانکی همچنان با قدرت کار میکند.
«سعید لیلاز» در گفتوگو با ایرنا افزود: برخلاف نظر اکثر دوستان که دائماً دولت را از تورم بیم میدهند، تصور میکنم که وضعیت تورم بدتر از سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نخواهد شد، چرا که حتی در صورت عدم توافق، شرایط اقتصادی کشور رو به بهبود است و ارز بیشتری به اقتصاد تزریق خواهد شد.
وی افزود: همین الان هم درآمد دولت از محل صادرات نفت حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون دلار در روز تخمین زده میشود و مقدار قابل توجه صادرات نفتی در واقع طرف عرضه را بیشتر میکند و باعث کنترل رشد نقدینگی خواهد شد.
دولت سیزدهم با انضباط مالی رشد نقدینگی را کنترل و تورم را کاهشی کرد
این کارشناس اقتصاد سیاسی تأکید کرد: دولت سیزدهم با انضباط مالی که داشته، توانسته است رشد نقدینگی را کنترل و تورم را کاهشی کند، با این حال بی انضباطی مالی همچنان ادامه دارد و موتور رشد نقدینگی به سمت فساد شبکه بانکی همچنان با قدرت کار میکند.
لیلاز افزود: من نسبت به توافق برجام خوشبین هستم اما در رابطه با روسیه باید احتیاط شود، نه از باب اینکه روسیه بخواهد بازی را به هم بزند، روشن است که این کشور براساس منافع خودش رفتار میکند و قابل سرزنش نیست و این ما هستیم که باید به دنبال خوشایند یک کشور خاص نباشیم و بر اساس منافع ملی خود حرکت کنیم.
شرایط زمینهای دولتهای دوازدهم و سیزدهم یکسان نیست
این تحلیلگر اقتصادی در پاسخ به این پرسش که وضعیت اقتصادی در دولتهای دوازدهم و سیزدهم را چگونه ارزیابی میکنید، گفت: اگر بخواهیم منصفانه و عادلانه قضاوت کنیم، شرایط زمینهای دو دولت یکسان نیست، دولت دوازدهم بر اساس آمار رشد اقتصادی در ۹ ماهه اول ۱۴۰۰ که بانک مرکزی منتشر کرد، اساس رشد اقتصادی کشور را روی بخش خدمات و تجارت خارجی متمرکز کرد اما از آنجا که در این دوره، پاندمی کرونا را داشتیم، در سالهای ۹۸ و ۹۹ بخش زیادی از پتانسیلها بلااستفاده ماند و عدهای بیکار شدند، به همین دلیل نمیتوانیم دو دولت را با هم مقایسه کنیم.
بحران اوکراین شرایط را به نفع ایران تغییر داد
لیلاز افزود: اما آمار منتشر شده بانک مرکزی از سه ماه اول ۱۴۰۰ بیانگر این است که رشد ارزش افزوده بخش نفت به طرز قابل توجهی بالا رفته است. البته در سه ماهه دوم سال نیز دولتها با هم قابل مقایسه نیستند؛ شاید آقای روحانی میتوانست هزار بار بهتر کار کند اما شرایط بیرونی، وضعیت را برای او دشوار و متفاوت کرد؛ در حالی که در یک ماه گذشته، بحران اوکراین شرایط را به نفع ایران تغییر داد و دولت امریکا همان نظارتهای نصفه نیمهای را که روی کنترل صادرات نفت ایران داشت الان ندارد و به گفته برخی منابع، صادرات نفت ایران ممکن است به یک تا یک و نیم میلیون بشکه در روز هم برسد که اگر این اتفاق بیفتد، درآمد روزانه نفت دولت سیزدهم، حتی از بهترین سال دولت دوازدهم نیز بیشتر خواهد بود.
رشد نقدینگی ۴۶.۵ درصد بود که عدد نگران کنندهای است
وی ادامه داد: بنابراین عملکرد دولتها تا حد زیادی به عوامل و شرایط بیرونی بستگی دارد، البته قبول دارم که آقای رئیسی به شکل بسیار فزایندهای روی کنترل نقدینگی تأکید میکند، همین طور زیرمجموعه دولت ازجمله وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی روی این موضوع تأکید دارند و به همین دلیل، رشد نقدینگی هم درمجموع کنترل شده است. با این حال آمار بانک مرکزی بیانگر این است که رشد نقدینگی در ۱۲ ماه اخیر ۴۶.۵ درصد بوده که عدد نگران کنندهای است به این معنی که دستاوردهای دولت سیزدهم هنوز آنقدر محکم نیست که به ثبات خود ادامه دهد.
نرخ تورم ۱۳ واحد نسبت به سال قبل کمتر شد
این اقتصاددان افزود: البته نرخ تورم ۱۱ ماه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹، ۱۳ واحد کمتر شده و این به خاطر انضباط مالی دولت سیزدهم بوده؛ البته کرونا نیز به این شرایط و بهبود اوضاع کمک کرد و عملکرد دولت درخصوص تزریق واکسن کرونا بسیار موفقیت آمیز بود و الان آثار اقتصادی این عملکرد به وضوح دیده میشود. وی افزود: براساس آمار بانک مرکزی، نقطه محوری رشد اقتصاد ایران، بخش خدمات بوده و نکته محوری این بخش این است که از مشکل کرونا و بحث واکسن خارج شدیم و این موفقیت به خاطر ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون دوز واکسنی بود که در دوره دولت سیزدهم تزریق شد.
مأموریت دولت سیزدهم پیشبرد اقتصاد است
این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: البته در تحلیل شرایط دو دولت از جنبههای عمومیتر باید گفت: شرایط کاملاً متفاوت درخصوص دو دولت داریم؛ آقای روحانی مواظب بود که اقتصاد از هم نپاشد و مأموریت آقای رئیسی این است که اقتصاد را به پیش ببرد اما درمجموع، هم دولت دوازدهم میتوانست بهتر کار کند هم دولت سیزدهم اما باید تا جایی که میتوانیم به آقای رئیسی کمک کنیم تا روز به روز موفقتر شود.
«سعید لیلاز» در گفتوگو با ایرنا افزود: برخلاف نظر اکثر دوستان که دائماً دولت را از تورم بیم میدهند، تصور میکنم که وضعیت تورم بدتر از سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نخواهد شد، چرا که حتی در صورت عدم توافق، شرایط اقتصادی کشور رو به بهبود است و ارز بیشتری به اقتصاد تزریق خواهد شد.
وی افزود: همین الان هم درآمد دولت از محل صادرات نفت حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون دلار در روز تخمین زده میشود و مقدار قابل توجه صادرات نفتی در واقع طرف عرضه را بیشتر میکند و باعث کنترل رشد نقدینگی خواهد شد.
دولت سیزدهم با انضباط مالی رشد نقدینگی را کنترل و تورم را کاهشی کرد
این کارشناس اقتصاد سیاسی تأکید کرد: دولت سیزدهم با انضباط مالی که داشته، توانسته است رشد نقدینگی را کنترل و تورم را کاهشی کند، با این حال بی انضباطی مالی همچنان ادامه دارد و موتور رشد نقدینگی به سمت فساد شبکه بانکی همچنان با قدرت کار میکند.
لیلاز افزود: من نسبت به توافق برجام خوشبین هستم اما در رابطه با روسیه باید احتیاط شود، نه از باب اینکه روسیه بخواهد بازی را به هم بزند، روشن است که این کشور براساس منافع خودش رفتار میکند و قابل سرزنش نیست و این ما هستیم که باید به دنبال خوشایند یک کشور خاص نباشیم و بر اساس منافع ملی خود حرکت کنیم.
شرایط زمینهای دولتهای دوازدهم و سیزدهم یکسان نیست
این تحلیلگر اقتصادی در پاسخ به این پرسش که وضعیت اقتصادی در دولتهای دوازدهم و سیزدهم را چگونه ارزیابی میکنید، گفت: اگر بخواهیم منصفانه و عادلانه قضاوت کنیم، شرایط زمینهای دو دولت یکسان نیست، دولت دوازدهم بر اساس آمار رشد اقتصادی در ۹ ماهه اول ۱۴۰۰ که بانک مرکزی منتشر کرد، اساس رشد اقتصادی کشور را روی بخش خدمات و تجارت خارجی متمرکز کرد اما از آنجا که در این دوره، پاندمی کرونا را داشتیم، در سالهای ۹۸ و ۹۹ بخش زیادی از پتانسیلها بلااستفاده ماند و عدهای بیکار شدند، به همین دلیل نمیتوانیم دو دولت را با هم مقایسه کنیم.
بحران اوکراین شرایط را به نفع ایران تغییر داد
لیلاز افزود: اما آمار منتشر شده بانک مرکزی از سه ماه اول ۱۴۰۰ بیانگر این است که رشد ارزش افزوده بخش نفت به طرز قابل توجهی بالا رفته است. البته در سه ماهه دوم سال نیز دولتها با هم قابل مقایسه نیستند؛ شاید آقای روحانی میتوانست هزار بار بهتر کار کند اما شرایط بیرونی، وضعیت را برای او دشوار و متفاوت کرد؛ در حالی که در یک ماه گذشته، بحران اوکراین شرایط را به نفع ایران تغییر داد و دولت امریکا همان نظارتهای نصفه نیمهای را که روی کنترل صادرات نفت ایران داشت الان ندارد و به گفته برخی منابع، صادرات نفت ایران ممکن است به یک تا یک و نیم میلیون بشکه در روز هم برسد که اگر این اتفاق بیفتد، درآمد روزانه نفت دولت سیزدهم، حتی از بهترین سال دولت دوازدهم نیز بیشتر خواهد بود.
رشد نقدینگی ۴۶.۵ درصد بود که عدد نگران کنندهای است
وی ادامه داد: بنابراین عملکرد دولتها تا حد زیادی به عوامل و شرایط بیرونی بستگی دارد، البته قبول دارم که آقای رئیسی به شکل بسیار فزایندهای روی کنترل نقدینگی تأکید میکند، همین طور زیرمجموعه دولت ازجمله وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی روی این موضوع تأکید دارند و به همین دلیل، رشد نقدینگی هم درمجموع کنترل شده است. با این حال آمار بانک مرکزی بیانگر این است که رشد نقدینگی در ۱۲ ماه اخیر ۴۶.۵ درصد بوده که عدد نگران کنندهای است به این معنی که دستاوردهای دولت سیزدهم هنوز آنقدر محکم نیست که به ثبات خود ادامه دهد.
نرخ تورم ۱۳ واحد نسبت به سال قبل کمتر شد
این اقتصاددان افزود: البته نرخ تورم ۱۱ ماه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹، ۱۳ واحد کمتر شده و این به خاطر انضباط مالی دولت سیزدهم بوده؛ البته کرونا نیز به این شرایط و بهبود اوضاع کمک کرد و عملکرد دولت درخصوص تزریق واکسن کرونا بسیار موفقیت آمیز بود و الان آثار اقتصادی این عملکرد به وضوح دیده میشود. وی افزود: براساس آمار بانک مرکزی، نقطه محوری رشد اقتصاد ایران، بخش خدمات بوده و نکته محوری این بخش این است که از مشکل کرونا و بحث واکسن خارج شدیم و این موفقیت به خاطر ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون دوز واکسنی بود که در دوره دولت سیزدهم تزریق شد.
مأموریت دولت سیزدهم پیشبرد اقتصاد است
این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: البته در تحلیل شرایط دو دولت از جنبههای عمومیتر باید گفت: شرایط کاملاً متفاوت درخصوص دو دولت داریم؛ آقای روحانی مواظب بود که اقتصاد از هم نپاشد و مأموریت آقای رئیسی این است که اقتصاد را به پیش ببرد اما درمجموع، هم دولت دوازدهم میتوانست بهتر کار کند هم دولت سیزدهم اما باید تا جایی که میتوانیم به آقای رئیسی کمک کنیم تا روز به روز موفقتر شود.
آخرین وضعیت حجم آب دریاچه ارومیه
مدیرکل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب خزر و دریاچه ارومیه گفت: در شرایط کنونی حجم آب دریاچه نسبت به قبل کمتر و تراز پایینتر است، اما بارندگیهای اخیر، روانآبها را در رودخانهها افزایش داد.
کیاست امیریان در گفتوگو با ایلنا، درباره آخرین وضعیت احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: هرساله تراز و حجم دریاچه نوسان دارد، یعنی در زمستان و بهار بیشترین حجم را داریم و به مرور به دلیل مصرف کشاورزی و تبخیر میزان آب کاهش مییابد.
وی با بیان اینکه اگر سطح آب به 1374.14سانتیمتر برسد دریاچه به تراز اکولوژیک نزدیک میشود، افزود: ستاد احیا یک افق تعریف کرده که با اجرای پروژههایی که انجام شده و بخشی هم به اتمام رسیده باید تا 1406 به این تراز برسیم و اقدامات نیز از دو طریق است؛ یکی اینکه ما باید ظرفیت ایجاد کنیم و آب بیشتری به دریاچه ببریم و هم در بالادست و رودخانهها میزان مصرف را کنترل کرده و کاهش دهیم. وی تصریح کرد: این نکته را فراموش نکنیم که سال گذشته خصوصاً در حوضه ارومیه سال کمبارشی بود و بارندگی 10 درصد کاهش داشت، اما با توجه به اینکه ذخیره برف در زمستان کم بود و در بهار هم بارندگی نداشتیم با کاهش تراز آب دریاچه مواجه شدیم. وی گفت: در شرایط کنونی حجم آب دریاچه نسبت به قبل کمتر و تراز پایینتر است، اما بارندگیهای اخیر روانآبها را در رودخانهها افزایش داد. امیریان خاطرنشان کرد: عامل اصلی که نسبت به قبلاً آب کمتر است، خشکسالی و کمبارشی سال گذشته بوده، همچنین زمستان 99 بارش برف کم بود و این باعث شد تأثیرات خشکسالی بیشتر باشد، یعنی ورودی سدها حدود 50 درصد نسبت به سالهای قبل کاهش پیدا کرده است. وی درباره تأثیر اقدامات کشاورزان بر کاهش ارسال آب به دریاچه گفت: زمانی که در اردیبهشتماه بارندگی خوب نباشد کشاورزان برای تأمین آب مورد نیاز خود درخواست آب بیشتری از سدها را دارند و این باعث میشود آب کمتری به سمت دریاچه رهاسازی شود. وی درباره احتمال تغییر در زمان و روند نجات دریاچه گفت: پیشبینی ما این است که در زمان مقرر سطح آب دریاچه به رقم تعیین شده برسد، اما اگر بارشها نسبت به متوسط سالانه کمتر باشد، در برنامه زمانبندیشده تأثیر خواهد داشت.
کیاست امیریان در گفتوگو با ایلنا، درباره آخرین وضعیت احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: هرساله تراز و حجم دریاچه نوسان دارد، یعنی در زمستان و بهار بیشترین حجم را داریم و به مرور به دلیل مصرف کشاورزی و تبخیر میزان آب کاهش مییابد.
وی با بیان اینکه اگر سطح آب به 1374.14سانتیمتر برسد دریاچه به تراز اکولوژیک نزدیک میشود، افزود: ستاد احیا یک افق تعریف کرده که با اجرای پروژههایی که انجام شده و بخشی هم به اتمام رسیده باید تا 1406 به این تراز برسیم و اقدامات نیز از دو طریق است؛ یکی اینکه ما باید ظرفیت ایجاد کنیم و آب بیشتری به دریاچه ببریم و هم در بالادست و رودخانهها میزان مصرف را کنترل کرده و کاهش دهیم. وی تصریح کرد: این نکته را فراموش نکنیم که سال گذشته خصوصاً در حوضه ارومیه سال کمبارشی بود و بارندگی 10 درصد کاهش داشت، اما با توجه به اینکه ذخیره برف در زمستان کم بود و در بهار هم بارندگی نداشتیم با کاهش تراز آب دریاچه مواجه شدیم. وی گفت: در شرایط کنونی حجم آب دریاچه نسبت به قبل کمتر و تراز پایینتر است، اما بارندگیهای اخیر روانآبها را در رودخانهها افزایش داد. امیریان خاطرنشان کرد: عامل اصلی که نسبت به قبلاً آب کمتر است، خشکسالی و کمبارشی سال گذشته بوده، همچنین زمستان 99 بارش برف کم بود و این باعث شد تأثیرات خشکسالی بیشتر باشد، یعنی ورودی سدها حدود 50 درصد نسبت به سالهای قبل کاهش پیدا کرده است. وی درباره تأثیر اقدامات کشاورزان بر کاهش ارسال آب به دریاچه گفت: زمانی که در اردیبهشتماه بارندگی خوب نباشد کشاورزان برای تأمین آب مورد نیاز خود درخواست آب بیشتری از سدها را دارند و این باعث میشود آب کمتری به سمت دریاچه رهاسازی شود. وی درباره احتمال تغییر در زمان و روند نجات دریاچه گفت: پیشبینی ما این است که در زمان مقرر سطح آب دریاچه به رقم تعیین شده برسد، اما اگر بارشها نسبت به متوسط سالانه کمتر باشد، در برنامه زمانبندیشده تأثیر خواهد داشت.
برقدار شدن بیش از ۳ هزار خانوار روستایی در دولت سیزدهم
برقرسانی به روستاهای محروم یکی از اهداف مهمی است که رئیس جمهور بر آن تأکید دارد و گزارش اخیر شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق نشان میدهد به تعداد خانوارهای برخوردار از نعمت برق در سال ۱۴۰۰ سه هزار خانوار افزوده شده و روشنایی به آنها رسیده است.
به گزارش ایرنا، تلاش برای برقدار کردن روستاهایی که از این نعمت محروم هستند، یکی از اقدامهایی است که دولت سیزدهم بر آن تأکید ویژه دارد و برهمین اساس نسبت به افزایش توان تولید برق کشور کوشش جدی شده است. سهم مشترکان روستایی از شبکه توزیع برق کشور ۳۱ درصد است و تعداد مشترکان روستایی برق به بیش از ۲۱ میلیون نفر رسیده است که برای پوشش این تعداد مشترک ۲۵ هزار کیلومتر شبکه توزیع احداث شده که این میزان شبکه معادل ۶ برابر محیط کره زمین است. گزارش شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) نشان میدهد که سال ۱۳۹۹ درحالی که تعداد خانوارهای روستایی برق دار چهار میلیون و ۵۰۶ هزار و ۴۸۵ خانوار بوده با افزایش سه هزار خانواری در سال ۱۴۰۰ این میزان به رقم چهار میلیون و ۵۰۹ هزار و ۴۸۵ خانوار رسیده است. همچنین در حالی که سال ۹۹ تعداد روستاهای برق دار ۵۷ هزار و ۷۵۵ روستا بوده، سال ۱۴۰۰ با افزایش ۲۱۰ روستا به عدد ۵۷ هزار و ۹۶۵ روستا رسیده است. طول شبکه فشار متوسط روستایی که سال ۹۹ به رقم ۱۴۶ هزار و ۷۴۴ کیلومتر رسیده بود، در سال ۱۴۰۰ با رشد ۴۰۶ کیلو متری به ۱۴۷ هزار و ۱۵۰ کیلومتر رسید.
ابلاغ بیمه شخص ثالث در سال 1401
با تعیین تکلیف نرخ دیه و اعلام تعرفه حق بیمه شخص ثالث در سال جاری که از هشتم فروردین ماه انجام شد، شرکتهای بیمه از بیمهگذارانی که از ابتدای سال نسبت به تمدید یا صدور بیمهنامه جدید اقدام کردهاند، خواستهاند تا الحاقیه تهیه کنند. به گزارش ایسنا، در هشتم فروردین ماه، قوه قضائیه نرخ دیه سال جاری را مشخص کرد که برای ماههای غیر حرام ۶۰۰ میلیون تومان اعلام شد. بعد از آن نیز بیمه مرکزی تعرفههای بیمه شخص ثالث را مشخص و به شرکتهای بیمه ابلاغ کرد.
چرا مبارزه علمی یک ضرورت حیاتی است؟
محمدرضا یزدیزاده
کارشناس اقتصادی
رهبر انقلاب سال جدید را سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نامیدند. تأکید بر نقش علم در فرآیند تولید و اشتغال، نکته بسیار اساسی و تضمینکننده تولید قابل رقابت، قابل گسترش و با ثبات است.
تأکیدات مکرر ایشان بر علم، ریشه در مبانی دینی ما دارد. دینی که در آن، خداوند تفسیر آنچه را بر پیامبر اعظم نازل فرمودند را، نزد خود و راسخون فی العلم میدانند. دینی که در آن یک ساعت تفکر، برتر از هفتاد سال عبادت شمرده شده است، دینی که درآن به علمآموزی از گهواره تا هنگام مرگ توصیه شده است. بلکه این تأکیدات که در پیام پذیرش قطعنامه از سوی امام راحل(ره) که فرمودند: «خودتان را برای یک مبارزه علمی و عملی بزرگ تا رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی آماده کنید. و من به همه مسئولان و دستاندرکاران سفارش میکنم به هر شکل ممکن وسایل ارتقای اخلاقی و اعتقادی و علمی و هنری جوانان را فراهم سازند » نشاندهنده یک ضرورت برای ادامه حیات کشور است. تأکیدات مکرری که همانند بسیاری از بیانات رهبری بهدلیل برخورد شعارگونه دولتهای پس از جنگ، به جای طراحی یک استراتژی برای آنها، غالباً ابتر ماندهاند.
دنیای ما در حال یکسری تغییرات سریع و وسیع است. همانگونه که جنگ سرد موجب فروپاشی اردوگاه شرق شد، جنگ نرم اقتصادی علیه حاکمیت دلارهای نفتی که در جنگ اوکراین شدت گرفته ، با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی در غرب میتواند به فروپاشی اردوگاه غرب منجر شود. موضوع ویروس کرونا، آزمایشگاههای تولید ویروسهای کشنده در اوکراین و قطعاً سایر نقاط جهان که خبر ازجایگزینی سلاحهای جدید میکروبی احتمالاً ژنتیک، بجای سلاحهای اتمی را میدهد، نشان میدهد که مبارزه علمی دارای یک ضرورت حیاتی است. همانگونه که ذکر شد تحقق تأکیدات مکرر رهبر انقلاب نیازمند یک استراتژی دقیق است که در این استراتژی قبل از هرچیز باید به دلایل مختلف مهاجرت نیروهای نخبه کشور و آسیبشناسی این پدیده بپردازد. مسلماً بخشی از دلایل این پدیده اشتباهات داخلی است. مثلاً نبود یک آییننامه دقیق برای انتصابات مدیران دولتی، بجای انتصاب نخبگان، با انتصابات قومی، گروهی، باندی و... و در نتیجه انتصاب افراد بیکفایت و سرخوردگی نیروهای کارا مواجه میشویم. عدم رعایت عدالت در توزیع امکانات که از وظایف دولت در قانون اساسی است، و در نتیجه عدم امکان رقابت سالم، مثلاً در صدور مجوزهای فعالیت، مجوزهای واردات و... همگی موجب دلسردی نیروهای متخصص میشود که باید در این استراتژی دیده شوند. بخش دیگری نیز متأثر از عوامل خارجی است که متبلور در استراتژی شبیخون علمی و سرقت نیروهای متخصص کشورها توسط غرب و با ایجاد امتیازات و انگیزههاست. مثلاً برخی از کشورهای غربی با وجود جذابیت صرف دادن اقامت به صاحبان ایدههای علمی، در حدود 60 درصد هزینههای شرکتهای دانش بنیان را تأمین میکنند. بنابراین استراتژی مورد نظر با درنظر گرفتن جمیع عوامل مؤثر باید از سربازان علمی کشور در این مبارزه علمی حمایت کند.
کارشناس اقتصادی
رهبر انقلاب سال جدید را سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نامیدند. تأکید بر نقش علم در فرآیند تولید و اشتغال، نکته بسیار اساسی و تضمینکننده تولید قابل رقابت، قابل گسترش و با ثبات است.
تأکیدات مکرر ایشان بر علم، ریشه در مبانی دینی ما دارد. دینی که در آن، خداوند تفسیر آنچه را بر پیامبر اعظم نازل فرمودند را، نزد خود و راسخون فی العلم میدانند. دینی که در آن یک ساعت تفکر، برتر از هفتاد سال عبادت شمرده شده است، دینی که درآن به علمآموزی از گهواره تا هنگام مرگ توصیه شده است. بلکه این تأکیدات که در پیام پذیرش قطعنامه از سوی امام راحل(ره) که فرمودند: «خودتان را برای یک مبارزه علمی و عملی بزرگ تا رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی آماده کنید. و من به همه مسئولان و دستاندرکاران سفارش میکنم به هر شکل ممکن وسایل ارتقای اخلاقی و اعتقادی و علمی و هنری جوانان را فراهم سازند » نشاندهنده یک ضرورت برای ادامه حیات کشور است. تأکیدات مکرری که همانند بسیاری از بیانات رهبری بهدلیل برخورد شعارگونه دولتهای پس از جنگ، به جای طراحی یک استراتژی برای آنها، غالباً ابتر ماندهاند.
دنیای ما در حال یکسری تغییرات سریع و وسیع است. همانگونه که جنگ سرد موجب فروپاشی اردوگاه شرق شد، جنگ نرم اقتصادی علیه حاکمیت دلارهای نفتی که در جنگ اوکراین شدت گرفته ، با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی در غرب میتواند به فروپاشی اردوگاه غرب منجر شود. موضوع ویروس کرونا، آزمایشگاههای تولید ویروسهای کشنده در اوکراین و قطعاً سایر نقاط جهان که خبر ازجایگزینی سلاحهای جدید میکروبی احتمالاً ژنتیک، بجای سلاحهای اتمی را میدهد، نشان میدهد که مبارزه علمی دارای یک ضرورت حیاتی است. همانگونه که ذکر شد تحقق تأکیدات مکرر رهبر انقلاب نیازمند یک استراتژی دقیق است که در این استراتژی قبل از هرچیز باید به دلایل مختلف مهاجرت نیروهای نخبه کشور و آسیبشناسی این پدیده بپردازد. مسلماً بخشی از دلایل این پدیده اشتباهات داخلی است. مثلاً نبود یک آییننامه دقیق برای انتصابات مدیران دولتی، بجای انتصاب نخبگان، با انتصابات قومی، گروهی، باندی و... و در نتیجه انتصاب افراد بیکفایت و سرخوردگی نیروهای کارا مواجه میشویم. عدم رعایت عدالت در توزیع امکانات که از وظایف دولت در قانون اساسی است، و در نتیجه عدم امکان رقابت سالم، مثلاً در صدور مجوزهای فعالیت، مجوزهای واردات و... همگی موجب دلسردی نیروهای متخصص میشود که باید در این استراتژی دیده شوند. بخش دیگری نیز متأثر از عوامل خارجی است که متبلور در استراتژی شبیخون علمی و سرقت نیروهای متخصص کشورها توسط غرب و با ایجاد امتیازات و انگیزههاست. مثلاً برخی از کشورهای غربی با وجود جذابیت صرف دادن اقامت به صاحبان ایدههای علمی، در حدود 60 درصد هزینههای شرکتهای دانش بنیان را تأمین میکنند. بنابراین استراتژی مورد نظر با درنظر گرفتن جمیع عوامل مؤثر باید از سربازان علمی کشور در این مبارزه علمی حمایت کند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
دولت سیزدهم با انضباط مالی، رشد نقدینگی را کنترل و تورم را کاهشی کرد
-
آخرین وضعیت حجم آب دریاچه ارومیه
-
برقدار شدن بیش از ۳ هزار خانوار روستایی در دولت سیزدهم
-
ابلاغ بیمه شخص ثالث در سال 1401
-
چرا مبارزه علمی یک ضرورت حیاتی است؟
اخبارایران آنلاین